7 tips om met succes deel te nemen aan netwerkevents

oktober 2018

Als hulpverlener is het niet alleen belangrijk dat je je vak kent, maar ook wie je kent. Een goed netwerk kan bijvoorbeeld het verschil maken tussen veel of weinig doorverwijzingen naar jouw praktijk. Maar ook dat anderen jou aanspreken voor opleidingen, studiedagen, ... omwille van jouw expertise. Konnekt-it gaat over "konnekties" maken en aanspreken, vandaar ook dat wij Konnekt-it momenten organiseren waarop we onze leden met andere gezondheids- en welzijnswerkers kunnen verbinden.

Netwerken is 1 van mijn favoriete bezigheden, omdat ik ondertussen ervaren heb welke waarde dit kan hebben, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Ik hoor regelmatig dat collega's dergelijke evenementen vermijden omdat ze niet zo goed weten hoe zich te gedragen op zo'n netwerkmomenten. Ik geef dan ook graag 7 tips die helpend zijn om van de Konnekt-it momenten succesvolle netwerkmomenten te maken.

Tip 1: Zorg voor de juiste mindset

Zie netwerken als een handige hulpbron voor jouw praktijk en besef dat iedereen die op een event aanwezig is, zich diep vanbinnen wellicht ook een beetje nerveus voelt. Dit is een mooie leerervaring en vooral een opportuniteit voor jezelf. Leg jezelf vooraf geen hoge verwachtingen op. 

Ga voluit voor 1 op 1 gesprekken, deze garanderen kwaliteit en diepgang. Heeft iemand weinig interesse in wat je doet? Laat je vooral niet afschrikken en durf gewoon naar iemand toe te stappen die je niet kent. Je hoeft heus niet altijd voorgesteld te worden door iemand anders.

Tip 2: Maak een elevator pitch!

Ga je naar een netwerkevent? Dan is het belangrijk om alle essentiële informatie te bundelen in een elevator pitch. Dit is een korte en krachtige uitleg over jezelf, in enkele minuten, de tijd die je nodig hebt in een lift om van het gelijkvloers naar de bovenste verdieping te gaan.

De Brits-Amerikaanse schrijver Simon Sinek ziet de elevator pitch als drie cirkels: de buitenste (wat), de middelste (hoe) en de binnenste cirkel (waarom). Hij adviseert om van binnen naar buiten te werken. Eerst vertellen waarom je iets doet, want dat heeft blijkbaar de meeste impact.

Tip 3: Bewaak een goede balans tussen luisteren en praten

Zorg ervoor dat je heel aandachtig luistert naar wat de andere te zeggen heeft. Stel veel open vragen, zo ontdek je hoe je perfect kunt inspelen op de noden van de andere partij: nu of op middellange termijn. Vraag om meer verduidelijking wanneer de andere te vage informatie geeft: dit toont jouw oprechte interesse in het gespreksonderwerp. Zorg voor een goede afwisseling tussen zakelijke onderwerpen en ietwat lossere onderwerpen en humor. Wanneer de andere persoon een aangename ervaring heeft door met jou te praten, is de kans veel groter dat hij of zij jou later zal herinneren. Vergeet zeker niet een visitekaartje te vragen en voeg elkaar onmiddellijk toe aan jullie virtuele netwerk. Zo kan je elkaars gegevens onmiddellijk bijhouden met het oog op een eventuele samenwerking in de toekomst. 

Tip 4: Breng zelf mensen met elkaar in contact

Wanneer blijkt dat je iemand niet zelf kan verder helpen met jouw diensten, check dan of je niemand in jouw netwerk kent. Door partijen met elkaar te verenigen, investeer je in duurzame contacten, die vroeg of laat ook iets concreets kunnen betekenen voor jou! Zo gebeurt het heel frequent, dat ik cliënten doorverwijs naar mensen uit mijn netwerk en dat dit vroeg of laat ook doorverwijzingen naar mijn eigen praktijk oplevert. Let er wel op dat dit niet jouw eerste insteek wordt. Breng mensen spontaan met elkaar in contact, zonder iets terug te verwachten. 

Tip 5: Strooi met visitekaartjes

Zorg ervoor dat je altijd visitekaartjes bij hebt om uit te delen. Ook op onverwachte momenten kan je iemand tegenkomen die jouw contactgegevens wil. Een verzorgd kaartje is dan gemakkelijker dan te moeten improviseren met losse notities van contactgegevens. Geef zo veel mogelijk gesprekspartners een kaartje. Misschien zijn ze vandaag nog niet relevant, maar veel mensen verzamelen visitekaartjes ‘voor het geval dat’. Kaartjes die je zelf krijgt, houd je ook beter bij. Laat jouw geheugen weleens een steekje vallen? Schrijf op het visitekaartje waar en wanneer je de persoon in kwestie ontmoet hebt of noteer een aantal topics waarover je gesproken hebt met die persoon. Altijd handig wanneer je later opnieuw een gesprek wilt aanknopen. 

Tip 6: Ga voluit virtueel netwerken!

Linkedin is jouw virtuele winkel voor professioneel netwerken. Veel mensen hebben een prachtig opgepimpt profiel, maar gaan er verder niet actief mee aan de slag. Kwam iemand jouw profiel bekijken? Stuur hen een berichtje waarin je met hen een gesprek aanknoopt. Like de posts van jouw netwerkcontacten op sociale media, en vergeet hun verjaardag niet. Een gratis manier om de aandacht van jouw netwerkcontacten te trekken.

Tip 7: Zorg voor een vervolg

Een relatie bouw je niet op 1 dag. Heb je tijdens een evenement een interessant persoon ontmoet? Vraag of je eventueel later nog eens mag bellen om meer uitleg te geven of af te spreken. 

Door deze tips toe te passen wordt netwerken fun & ik nodig je alvast uit om de oefenen tijdens 1 van onze Konnekt-it momenten:

  • 19 maart 2019: Gepaste hulpverlening bij complexe trauma's met Erik de Soir & Ann Van Ingelghem (Leuven)
  • 7 mei 2019: Veerkracht bij jongeren met Michael Portzsky (Gent)

Meer info over deze Konnekt-it momenten vind je op onze website

Sonja Delbeecke heeft sinds 2005 een eigen praktijk als psychotherapeute / bemiddelaar in familiezaken. Daarnaast is ze zaakvoerder van Konnekt-it en helpt ze hulpverleners groeien als zelfstandige zowel inhoudelijk als op het vlak van ondernemerschap. Op regelmatige basis organiseert ze Konnekt-it momenten waarop gezondheids- en welzijnswerkers elkaar kunnen ontmoeten. 

Volgend bericht

Vorig bericht

Alle berichten

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze opleidingen, blogs en tips ontvangen?